Berk
New member
Celal Yılmaz Hoca Kimdir?
Giriş
Celal Yılmaz Hoca, Türkiye'nin kültürel ve dini mirasını yaşatan önemli şahsiyetlerden biridir. Mersiyehanlık geleneğinin son temsilcilerinden biri olarak tanınan Yılmaz, aynı zamanda cami musikisi ve dini eğitim alanlarında da derin izler bırakmıştır. 1941 yılında Bolu'nun Seben ilçesine bağlı Bıyıklar köyünde doğmuş, zorlu bir dönemde dini eğitim alarak toplumun manevi değerlerini koruma ve aktarma görevini üstlenmiştir. ([Celal Yılmaz ile sözlü tarih görüşmesi 1. bölüm](https://dspace.bisav.org.tr/handle/20.500.11834/3406?utm_source=chatgpt.com), [Kasımpaşalı Celal Hoca olarak tanınan Mersiyehan Celal Yılmaz: Mersiyehanlığın duayenliği tavrıdır](https://www.gunes.com/yasam/kasimpasali-celal-hoca-olarak-taninan-mersiyehan-celal-yilmaz-mersiyehanligin-duayenligi-tavridir-1054264?utm_source=chatgpt.com), [Sözlü Tarih Araştırmaları - Celal Yılmaz ile Sözlü Tarih Görüşmesi](https://www.sozlutarih.org.tr/ModelProfile/9?utm_source=chatgpt.com))
Erken Yaşam ve Eğitim
Celal Yılmaz'ın çocukluğu, Türkiye'de dini eğitimin yasaklandığı ve ezanın Türkçe okutulduğu bir döneme denk gelir. Köyünde okul bulunmadığı için resmi eğitim alamayan Yılmaz, camide imamdan Kur'an-ı Kerim okumayı öğrenir. Sesinin güzelliği, onu dini musikiye yönlendirir ve çobanlık yaptığı dağlarda yüksek sesle okumalar yaparak kendini geliştirir. ([Sözlü Tarih Araştırmaları - Celal Yılmaz ile Sözlü Tarih Görüşmesi](https://www.sozlutarih.org.tr/ModelProfile/9?utm_source=chatgpt.com))
1950'li yıllarda ezanın tekrar Arapça okunmaya başlanması, Yılmaz'ın dini eğitime olan ilgisini daha da artırır. Bu dönemde, devletin dini konulardaki baskısının yumuşamasıyla birlikte, Yılmaz da dini eğitimini derinleştirir ve cami musikisi alanında kendini geliştirir. ([Sözlü Tarih Araştırmaları - Celal Yılmaz ile Sözlü Tarih Görüşmesi](https://www.sozlutarih.org.tr/ModelProfile/9?utm_source=chatgpt.com), [Celal Yılmaz ile sözlü tarih görüşmesi 1. bölüm](https://dspace.bisav.org.tr/handle/20.500.11834/3406?utm_source=chatgpt.com))
Mersiyehanlık ve Cami Musikisi
Celal Yılmaz, mersiyehanlık geleneğinin son temsilcilerinden biri olarak kabul edilir. Hazreti Hüseyin'in Kerbela'da şehit edilişini mersiye okuyarak anlatan Yılmaz, kendine özgü okuma tarzıyla dikkat çeker. Mersiyehanlıkta tavrın önemine vurgu yapar ve "Mersiyehanlığın duayenliği tavrıdır, benim tavrım tektir" der. ([Kasımpaşalı Celal Hoca olarak tanınan Mersiyehan Celal Yılmaz: Mersiyehanlığın duayenliği tavrıdır](https://www.gunes.com/yasam/kasimpasali-celal-hoca-olarak-taninan-mersiyehan-celal-yilmaz-mersiyehanligin-duayenligi-tavridir-1054264?utm_source=chatgpt.com))
İstanbul'daki Kasımpaşa Büyük Camii'nde başmüezzin olarak görev yapan Yılmaz, cami musikisi formlarını icra eder ve bu alanda da önemli katkılarda bulunur. 2014 yılında Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından Kültür ve Sanat Büyük Ödülü'ne, 2015 yılında ise Yaşayan İnsan Hazineleri ödülüne layık görülür. ([Kasımpaşalı Celal Hoca olarak tanınan Mersiyehan Celal Yılmaz: Mersiyehanlığın duayenliği tavrıdır](https://www.gunes.com/yasam/kasimpasali-celal-hoca-olarak-taninan-mersiyehan-celal-yilmaz-mersiyehanligin-duayenligi-tavridir-1054264?utm_source=chatgpt.com))
Toplumsal Gözlemler ve Eleştiriler
Celal Yılmaz, toplumun kültürel ve dini yozlaşma yaşadığını düşünen bir şahsiyettir. Bu yozlaşmayı, din eğitiminin eksikliği ve ailelerde gerekli ahlaki altyapının verilmeyişine bağlar. 1980'li yıllardan sonra toplumda gelenek ve kültürle bağların zayıfladığını, televizyonun bu yozlaşmayı yaygınlaştırdığını ifade eder. ([Celal Yılmaz ile sözlü tarih görüşmesi 1. bölüm](https://dspace.bisav.org.tr/handle/20.500.11834/3406?utm_source=chatgpt.com))
Ayrıca, dini ibadetlerin samimiyetle yapılması gerektiğini vurgular ve "İhlâssız, samimiyetsiz ibadet olmaz. Bu bir sevgidir. Her canlıya muhabbet etmek lazım" der. ([Akademimizde Mersiye Geleneğinin Son Halkası Mersiyehan Celal Yılmaz Hocamızı Ağırladık (18.07.2022)](https://www.ukda.org.tr/single-post/akademimizde-mersiye-gelene%C4%9Finin-son-halkas%C4%B1-mersiyehan-celal-y%C4%B1lmaz-hocam%C4%B1z%C4%B1-a%C4%9F%C4%B1rlad%C4%B1k-18-07-2022?utm_source=chatgpt.com))
Sıkça Sorulan Sorular
Celal Yılmaz Hoca'nın eğitimi nasıldır?
Celal Yılmaz, köyünde okul olmadığı için resmi eğitim alamamış, ancak camide imamdan Kur'an-ı Kerim okumayı öğrenmiştir. Sesinin güzelliği sayesinde dini musikiye yönelmiş ve bu alanda kendini geliştirmiştir. ([Sözlü Tarih Araştırmaları - Celal Yılmaz ile Sözlü Tarih Görüşmesi](https://www.sozlutarih.org.tr/ModelProfile/9?utm_source=chatgpt.com))
Mersiyehanlık nedir ve Celal Yılmaz bu alanda ne yapmıştır?
Mersiyehanlık, özellikle Kerbela hadisesini anlatan ağıtların okunması geleneğidir. Celal Yılmaz, bu geleneğin son temsilcilerinden biri olarak, Hazreti Hüseyin'in şehadetini mersiyelerle anlatmış ve bu alanda kendine özgü bir tarz geliştirmiştir. ([Kasımpaşalı Celal Hoca olarak tanınan Mersiyehan Celal Yılmaz: Mersiyehanlığın duayenliği tavrıdır](https://www.gunes.com/yasam/kasimpasali-celal-hoca-olarak-taninan-mersiyehan-celal-yilmaz-mersiyehanligin-duayenligi-tavridir-1054264?utm_source=chatgpt.com), [Akademimizde Mersiye Geleneğinin Son Halkası Mersiyehan Celal Yılmaz Hocamızı Ağırladık (18.07.2022)](https://www.ukda.org.tr/single-post/akademimizde-mersiye-gelene%C4%9Finin-son-halkas%C4%B1-mersiyehan-celal-y%C4%B1lmaz-hocam%C4%B1z%C4%B1-a%C4%9F%C4%B1rlad%C4%B1k-18-07-2022?utm_source=chatgpt.com))
Celal Yılmaz Hoca'nın toplumsal eleştirileri nelerdir?
Yılmaz, toplumda dini ve kültürel yozlaşma olduğunu düşünmekte ve bunu din eğitiminin eksikliği ile ailelerde ahlaki altyapının yetersizliğine bağlamaktadır. Ayrıca, samimiyetsiz ibadetlerin etkisiz olduğunu vurgulamaktadır. ([Celal Yılmaz ile sözlü tarih görüşmesi 1. bölüm](https://dspace.bisav.org.tr/handle/20.500.11834/3406?utm_source=chatgpt.com), [Kasımpaşalı Celal Hoca olarak tanınan Mersiyehan Celal Yılmaz: Mersiyehanlığın duayenliği tavrıdır](https://www.gunes.com/yasam/kasimpasali-celal-hoca-olarak-taninan-mersiyehan-celal-yilmaz-mersiyehanligin-duayenligi-tavridir-1054264?utm_source=chatgpt.com))
Sonuç
Celal Yılmaz Hoca, Türkiye'nin dini ve kültürel mirasını yaşatan önemli bir şahsiyettir. Mersiyehanlık geleneğini sürdürmüş, cami musikisi alanında katkılarda bulunmuş ve toplumsal konularda önemli gözlemler yapmıştır. Onun hayatı ve çalışmaları, Türkiye'nin dini ve kültürel tarihine ışık tutmaktadır. ([Kasımpaşalı Celal Hoca olarak tanınan Mersiyehan Celal Yılmaz: Mersiyehanlığın duayenliği tavrıdır](https://www.gunes.com/yasam/kasimpasali-celal-hoca-olarak-taninan-mersiyehan-celal-yilmaz-mersiyehanligin-duayenligi-tavridir-1054264?utm_source=chatgpt.com))
Giriş
Celal Yılmaz Hoca, Türkiye'nin kültürel ve dini mirasını yaşatan önemli şahsiyetlerden biridir. Mersiyehanlık geleneğinin son temsilcilerinden biri olarak tanınan Yılmaz, aynı zamanda cami musikisi ve dini eğitim alanlarında da derin izler bırakmıştır. 1941 yılında Bolu'nun Seben ilçesine bağlı Bıyıklar köyünde doğmuş, zorlu bir dönemde dini eğitim alarak toplumun manevi değerlerini koruma ve aktarma görevini üstlenmiştir. ([Celal Yılmaz ile sözlü tarih görüşmesi 1. bölüm](https://dspace.bisav.org.tr/handle/20.500.11834/3406?utm_source=chatgpt.com), [Kasımpaşalı Celal Hoca olarak tanınan Mersiyehan Celal Yılmaz: Mersiyehanlığın duayenliği tavrıdır](https://www.gunes.com/yasam/kasimpasali-celal-hoca-olarak-taninan-mersiyehan-celal-yilmaz-mersiyehanligin-duayenligi-tavridir-1054264?utm_source=chatgpt.com), [Sözlü Tarih Araştırmaları - Celal Yılmaz ile Sözlü Tarih Görüşmesi](https://www.sozlutarih.org.tr/ModelProfile/9?utm_source=chatgpt.com))
Erken Yaşam ve Eğitim
Celal Yılmaz'ın çocukluğu, Türkiye'de dini eğitimin yasaklandığı ve ezanın Türkçe okutulduğu bir döneme denk gelir. Köyünde okul bulunmadığı için resmi eğitim alamayan Yılmaz, camide imamdan Kur'an-ı Kerim okumayı öğrenir. Sesinin güzelliği, onu dini musikiye yönlendirir ve çobanlık yaptığı dağlarda yüksek sesle okumalar yaparak kendini geliştirir. ([Sözlü Tarih Araştırmaları - Celal Yılmaz ile Sözlü Tarih Görüşmesi](https://www.sozlutarih.org.tr/ModelProfile/9?utm_source=chatgpt.com))
1950'li yıllarda ezanın tekrar Arapça okunmaya başlanması, Yılmaz'ın dini eğitime olan ilgisini daha da artırır. Bu dönemde, devletin dini konulardaki baskısının yumuşamasıyla birlikte, Yılmaz da dini eğitimini derinleştirir ve cami musikisi alanında kendini geliştirir. ([Sözlü Tarih Araştırmaları - Celal Yılmaz ile Sözlü Tarih Görüşmesi](https://www.sozlutarih.org.tr/ModelProfile/9?utm_source=chatgpt.com), [Celal Yılmaz ile sözlü tarih görüşmesi 1. bölüm](https://dspace.bisav.org.tr/handle/20.500.11834/3406?utm_source=chatgpt.com))
Mersiyehanlık ve Cami Musikisi
Celal Yılmaz, mersiyehanlık geleneğinin son temsilcilerinden biri olarak kabul edilir. Hazreti Hüseyin'in Kerbela'da şehit edilişini mersiye okuyarak anlatan Yılmaz, kendine özgü okuma tarzıyla dikkat çeker. Mersiyehanlıkta tavrın önemine vurgu yapar ve "Mersiyehanlığın duayenliği tavrıdır, benim tavrım tektir" der. ([Kasımpaşalı Celal Hoca olarak tanınan Mersiyehan Celal Yılmaz: Mersiyehanlığın duayenliği tavrıdır](https://www.gunes.com/yasam/kasimpasali-celal-hoca-olarak-taninan-mersiyehan-celal-yilmaz-mersiyehanligin-duayenligi-tavridir-1054264?utm_source=chatgpt.com))
İstanbul'daki Kasımpaşa Büyük Camii'nde başmüezzin olarak görev yapan Yılmaz, cami musikisi formlarını icra eder ve bu alanda da önemli katkılarda bulunur. 2014 yılında Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından Kültür ve Sanat Büyük Ödülü'ne, 2015 yılında ise Yaşayan İnsan Hazineleri ödülüne layık görülür. ([Kasımpaşalı Celal Hoca olarak tanınan Mersiyehan Celal Yılmaz: Mersiyehanlığın duayenliği tavrıdır](https://www.gunes.com/yasam/kasimpasali-celal-hoca-olarak-taninan-mersiyehan-celal-yilmaz-mersiyehanligin-duayenligi-tavridir-1054264?utm_source=chatgpt.com))
Toplumsal Gözlemler ve Eleştiriler
Celal Yılmaz, toplumun kültürel ve dini yozlaşma yaşadığını düşünen bir şahsiyettir. Bu yozlaşmayı, din eğitiminin eksikliği ve ailelerde gerekli ahlaki altyapının verilmeyişine bağlar. 1980'li yıllardan sonra toplumda gelenek ve kültürle bağların zayıfladığını, televizyonun bu yozlaşmayı yaygınlaştırdığını ifade eder. ([Celal Yılmaz ile sözlü tarih görüşmesi 1. bölüm](https://dspace.bisav.org.tr/handle/20.500.11834/3406?utm_source=chatgpt.com))
Ayrıca, dini ibadetlerin samimiyetle yapılması gerektiğini vurgular ve "İhlâssız, samimiyetsiz ibadet olmaz. Bu bir sevgidir. Her canlıya muhabbet etmek lazım" der. ([Akademimizde Mersiye Geleneğinin Son Halkası Mersiyehan Celal Yılmaz Hocamızı Ağırladık (18.07.2022)](https://www.ukda.org.tr/single-post/akademimizde-mersiye-gelene%C4%9Finin-son-halkas%C4%B1-mersiyehan-celal-y%C4%B1lmaz-hocam%C4%B1z%C4%B1-a%C4%9F%C4%B1rlad%C4%B1k-18-07-2022?utm_source=chatgpt.com))
Sıkça Sorulan Sorular
Celal Yılmaz Hoca'nın eğitimi nasıldır?
Celal Yılmaz, köyünde okul olmadığı için resmi eğitim alamamış, ancak camide imamdan Kur'an-ı Kerim okumayı öğrenmiştir. Sesinin güzelliği sayesinde dini musikiye yönelmiş ve bu alanda kendini geliştirmiştir. ([Sözlü Tarih Araştırmaları - Celal Yılmaz ile Sözlü Tarih Görüşmesi](https://www.sozlutarih.org.tr/ModelProfile/9?utm_source=chatgpt.com))
Mersiyehanlık nedir ve Celal Yılmaz bu alanda ne yapmıştır?
Mersiyehanlık, özellikle Kerbela hadisesini anlatan ağıtların okunması geleneğidir. Celal Yılmaz, bu geleneğin son temsilcilerinden biri olarak, Hazreti Hüseyin'in şehadetini mersiyelerle anlatmış ve bu alanda kendine özgü bir tarz geliştirmiştir. ([Kasımpaşalı Celal Hoca olarak tanınan Mersiyehan Celal Yılmaz: Mersiyehanlığın duayenliği tavrıdır](https://www.gunes.com/yasam/kasimpasali-celal-hoca-olarak-taninan-mersiyehan-celal-yilmaz-mersiyehanligin-duayenligi-tavridir-1054264?utm_source=chatgpt.com), [Akademimizde Mersiye Geleneğinin Son Halkası Mersiyehan Celal Yılmaz Hocamızı Ağırladık (18.07.2022)](https://www.ukda.org.tr/single-post/akademimizde-mersiye-gelene%C4%9Finin-son-halkas%C4%B1-mersiyehan-celal-y%C4%B1lmaz-hocam%C4%B1z%C4%B1-a%C4%9F%C4%B1rlad%C4%B1k-18-07-2022?utm_source=chatgpt.com))
Celal Yılmaz Hoca'nın toplumsal eleştirileri nelerdir?
Yılmaz, toplumda dini ve kültürel yozlaşma olduğunu düşünmekte ve bunu din eğitiminin eksikliği ile ailelerde ahlaki altyapının yetersizliğine bağlamaktadır. Ayrıca, samimiyetsiz ibadetlerin etkisiz olduğunu vurgulamaktadır. ([Celal Yılmaz ile sözlü tarih görüşmesi 1. bölüm](https://dspace.bisav.org.tr/handle/20.500.11834/3406?utm_source=chatgpt.com), [Kasımpaşalı Celal Hoca olarak tanınan Mersiyehan Celal Yılmaz: Mersiyehanlığın duayenliği tavrıdır](https://www.gunes.com/yasam/kasimpasali-celal-hoca-olarak-taninan-mersiyehan-celal-yilmaz-mersiyehanligin-duayenligi-tavridir-1054264?utm_source=chatgpt.com))
Sonuç
Celal Yılmaz Hoca, Türkiye'nin dini ve kültürel mirasını yaşatan önemli bir şahsiyettir. Mersiyehanlık geleneğini sürdürmüş, cami musikisi alanında katkılarda bulunmuş ve toplumsal konularda önemli gözlemler yapmıştır. Onun hayatı ve çalışmaları, Türkiye'nin dini ve kültürel tarihine ışık tutmaktadır. ([Kasımpaşalı Celal Hoca olarak tanınan Mersiyehan Celal Yılmaz: Mersiyehanlığın duayenliği tavrıdır](https://www.gunes.com/yasam/kasimpasali-celal-hoca-olarak-taninan-mersiyehan-celal-yilmaz-mersiyehanligin-duayenligi-tavridir-1054264?utm_source=chatgpt.com))